It was just four years, but they marked the beginning of a different world. An exhibition at the V&A, titled ‘You Say You Want a Revolution? Records and Rebels 1966- 70’ running until the 26th of February 2017, showcases the changes that Britain – and  the western world in general – witnessed in those years.

From fashion to political activism, civil rights and youth movements this period was characterised  by a new sense of freedom – individual as well as collective – and a general shift in how individuals perceived themselves within the society they belonged to.

Spread across seven rooms, each of them set up to highlight a specific theme, it aims to offer to visitors a glimpse of the movements and historical moments that characterised those years and, eventually, defined an era. However, its rich collection of ephemera, objects, images, costumes, video and audio might result into a chaotic and overwhelming mass of information making you feel bombarded with too many things to see, listen or watch.

It’s not clear whether this dizzy effect was something actually planned to evoke those peculiar years, but this is exactly how you might feel if heading to the exhibition with little background information.

Sono stati solo quattro anni, ma hanno segnato un’epoca. Una mostra al V&A, intitolata ‘You Say You Want a Revolution? Records and Rebels 1966- 70′ aperta fino al 26 Febbraio 2017, mette in luce i movimenti che il Regno Unito  – e in generale il mondo – ha vissuto in quegli anni.

Dalla moda all’attivismo politico, dai diritti civili al movimento giovanile, questo periodo vide la nascita di un nuovo senso di libertà – individuale tanto quanto collettivo – e un generale cambiamento di prospettiva nel modo in cui gli individui si percepiscono rispetto alla società alla quale appartengono.

Sviluppato su sei stanze, ciascuna delle quali allestita seguendo uno specifico tema, mira a offrire al visitatore uno spaccato dei movimenti e momenti storici che hanno caratterizzato quegli anni e, che complessivamente, hanno caratterizzato un’era. Nonostante ciò, questa ricca collezioni di oggetti, memorabilia, foto, reperti audio e video a volte risulta un po’ troppo carica di stimoli.

Non è dato sapere se l’effetto di ”sentirsi persi in un viaggio” sia effettivamente voluto per vivere appieno lo stordimento di quegli anni, ma è esattamente ciò che si prova una volta messo piede nella mostra senza aver letto nessuna informazione aggiuntiva. Qui di seguito troverete una mini introduzione su cosa aspettarvi da ogni stanza.

The Swinging City

Revolution exhibition photography 06-09-2016

A reproduction of Carnaby Street, to indicate the unprecedented youth’s interest for fashion, welcomes the visitors into the first room.

It’s 1966 and that same year Time magazine dubbed London ’The Swinging city’. It also marked the transformation of adults’ perception towards the youth: from being perceived as grown up kids but not quite yet adults, the youth now becomes a defined group on its own with its specific taste and a never-seen-before spending power.

Some of the highlights on display are a minidress from BIBA (a boutique dedicated to young customers located in another popular street, Kings Road); a Mary Quant skirt, a flamboyant striped suit by Mr.Fish and a man’s jacket by Granny Takes A Trip.

John Lennon’s girlfriend, Yoko Ono, and teenage model, Twiggy, are among the teenage icons of the time featured in this room. Very entertaining is a reproduction of Vidal Sassoon’s famous hairstylist salon showing the interior of his notorious shop and a real-time hair cutting session.

Una replica di Carnaby Street accoglie il visitatore negli immensi spazi dedicati all’esibizione. E’ il 1966 e quello stesso anno la rivista Time battezza Londra ”La Swinging London”, segnalando come la capitale britannica si trovi al centro di una rivoluzione giovanile. E’ il periodo, questo, in cui gli adulti, e conseguentemente anche i grandi marchi, guardano ai ragazzi non più come adulti non ancora cresciuti ma come un’entità a sé stante con gusti ben definiti e un potere d’acquisto mai visto prima. A marcare questa evoluzione, tra i cimeli presenti, un mini abito BIBA (una boutique dedicata ai giovani situata in un’altra via dello shopping, Kings Road),  la minigonna di Mary Quant, uno sgargiante completo di Mr Fish e una giacca da uomo di Granny Takes a Trip. La fidanzata di John Lennon, Yoko Ono, e la giovanissima modella Twiggy, sono fra le icone dei teenager del tempo. Da non perdere anche la riproduzione in scala 1:1 del salone del parrucchiere Vidal Sassoon, con tanto di dimostrazione dal vivo di uno dei suoi celebri tagli dell’epoca.

Clubs and Counterculture

Revolution exhibition photography 06-09-2016

From fashion to clubs, the second room explores different forms of lifestyles, experiences and ideas of revolutions through displays relating to drugs, psychedelia, the occult, underground literature, and pirate radio.

You will discover that London had its own UFO club, an experiential venue combining light shows and avant-garde movies; and the UK’s first macrobiotic food restaurant. A dedicated area to the Beatles and their 1967’s album, Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, features original costumes worn by the band for the launch of the album.

Dalla moda ai club, la seconda stanza esplora diverse forme di stili di vita alternativi, esperienze e idee rivoluzionarie attraverso cimeli che indagano l’utilizzo di droghe, psichedelia, occulto, letteratura underground e radio pirata. Scoprirete che Londra ebbe il suono primo UFO club, un luogo d’incontro sperimentale che proponeva spettacoli di luce e film d’avanguardia, così come il primo ristorante macrobiotico. Un’area dedicata ai Beatles e al loro album, Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (1967), ospita costumi originali indossati dalla band durante il lancio del loro album.

Revolution on the street

Revolution exhibition photography 06-09-2016

How youth solidarity crossed causes and borders is the main theme of the following room.

1968 Paris student riots are remembered through Atelier Populaire’s posters and they are shown alongside newsreel footage and music relating to the demonstrations. There is also plenty of photographs, ephemera, literature and posters relating to those calling for equality, including gay rights’ activists and women’s liberation groups.

Il modo in cui la solidarietà giovanile attraversò cause e confini, è il tema principale di questa stanza. I moti studenteschi parigini del 1968 vengono raccontati tramite i manifesti di Atelier Populaire, affiancati da musica e filmati originali dell’epoca. Ci sono anche un sacco di fotografie, memorabilia, letteratura e manifesti che promuovevano l’uguaglianza, inclusi coloro che si battevano per i diritti civili dei gay e i gruppi di liberazione delle donne.

ConsumerismRevolution exhibition photography 06-09-2016

The late ’60s also registered an increase in personal wealth and, consequently, the introduction of credit cards. These events were highlighted by Montreal (1967) and Osaka (1970) World exhibitions that teleported visitors in a consumer-led future. The two events are  illustrated through films, sound and still footage of both events.

The same year also marked an exciting novelty: the introduction of the first personal computer. On display, you can admire an Apple 1 computer.

Questi sono anche gli anni che registrano un incremento della disponibilità economica personale e la conseguente introduzione della carta di credito. Le esposizioni universali di Montreal (1967) e Osaka (1970) che trasportarono i visitatori in un ipotetico futuro sono raccontate tramite clip video e audio. Lo stesso anno segna anche un momento importante per gli amanti della tecnologia per l’introduzione del personal computer. In esposizione, un esemplare di Apple 1.

Festivals & Revolutions

Revolution exhibition photography 06-09-2016

Different and, until then, unusual lifestyles are the main theme of this penultimate room. Large screens hanging from the ceiling to the floor and playing early festival footage from Monterey, Woodstock and Glastonbury and they have the ability to teleport you back in time giving you the feeling of being inside a participant within the record-breaking crowd gathered to listen to music.

Along these audio and video clips, the room hosts a Native American-style suit worn by The Who’s lead singer, Roger Daltry, and a Jimi Hendrix’s jacket and guitar both used for his concerts. Festivals were also the breeding ground for a different type of fashion: a younger and more relaxed way of dressing that distanced itself  from social norm of class and elegance of the time. Thea Porter kaftans and Levi’s jeans epitomised the festival look.

Diversi e, fino ad allora, non convenzionali stili di vita sono al centro di questa penultima stanza. Schermi enormi, che dal pavimento si stagliano fino al soffitto, danno l’impressione di essere parte della folla di gente che assistette ai concerti di Monterey, Woodstock e Glastonbury. Accanto a foto e filmati, la stanza ospita anche un costume da Nativo Americano indossato dal cantante degli Who, Roger Daltry, una giacca e una chitarra di Jimi Hendrix. I festival furono anche il luogo dove nacquero nuove mode, in contrapposizione con quelle più tradizionali dell’epoca. I kaftani di Thea Porter e i jeans della Levi’s furono il marchio distintivo di questa generazione.

Alternative communities

Revolution exhibition photography 06-09-2016

This period also marks the birth of another way of living: the alternative communities. The most famous were USA West Coast communities grounded in psychedelic rock, sexual liberation, rejection of institutions and a ‘back to the land philosophy evoked by The Mamas & The Papas’ song, California Dreamin. And the tech community that were pioneers of modern computing.

Both shared the same ethos of believing that sharing human knowledge more equitably was the basis of a better world.  

Tra i vari cambiamenti, questo quadriennio vede anche la nascita e il diffondersi delle comunità alternative. Le più note sono quelle californiane della costa ovest basate sul rock psichedelico, la liberazione sessuale, il rigetto delle istituzioni e la filosofia del ‘ritorno alla terra’ -perfettamente descritta dalla canzone ‘California Dreamin’ de The Mamas & The Papas. E quella più tecnologica dei pionieri dell’informatica.

Entrambe avevano lo stesso comune denominatore nella convinzione che la condivisione della conoscenza umana era alla base di un mondo migliore.

 

P.s.: Don’t forget to pick up the headphones provided by Sennheiser. They will stream an audio clip each time that you move from a room to another: you can expect to hear 1968 Paris manifestations and Martin Luther King speeches to Jimi Hendrix playing live at Woodstock.   

P.s.: Non dimenticatevi di prendere le cuffie messe a disposizione da Sennheiser. Vi accompagneranno in tutto il percorso espositivo cambiando colonna sonora ogni volta che cambierete stanza: aspettatevi di ascoltare i discorsi delle manifestazioni studentesche di Parigi e i discorsi di Martin Luther King o Jimi Hendrix suonare dal vivo a Woodstock.

You Say You Want A Revolution? Records & Rebels 1966 – 1970

Victoria & Albert Museum

Until 26 February 2017/ fino al 27 Febbraio 2017

Price: £16/Prezzo: £16